Müük – Müügikanalid

Müük

Tulu tekib ettevõtluses reeglina kaupade või teenuste müügist. Kui ei ole müüki, siis ei ole ka raha. Seega kõige olulisem sinu tegevuses on müük. Sul võib olla väga hea toode, aga ka seda on vaja müüa.

Üsna levinud müüt on see, et kui paned hästi palju reklaami, siis on müüginumbrid laes ja elu nagu lill. Kindlasti olete näinud kinnisvara reklaame küll põldudel, küll ajalehes, küll tänavatel jne. Tohutult palju reklaami, aga ometigi kiratseb kinnisvaraturg ning müüginumbrid on praktiliselt olematud.

Viimase aja üks kurioossemaid näiteid on Keskerakond, mis peaks suutma kontrollida üsna suuri rahavoogusid, aga ometi said nad oma reklaamikampaania korraldajalt pankrotihoiatuse.

Seega kindlasti ei ole lausreklaam ainuõige lahendus ja edu võti. Kui on vaja müüa, siis minu soovitus on: müü targalt. Ära kuluta oma raha asjatult reklaamile vaid müü. Alusta sellest, et paku oma toodet esmalt oma tuttavatele, sõpradele, sugulastele jne. Kasuta müügiks kõikvõimalikke kanaleid. Peaasi, et tegeled müügiga, sest kui pole müüki, siis pole ka raha.

Aktiivsus ja usaldusväärsus

Need kaks on märksõnad, mis käivad sinu toote müügiga käsikäes. Kindlasti ei tohi sa olla passiivne ja lootma heale õnnele, sest õnn võib end liiga kaua oodata lasta. Kuivõrd sa oled iseenda peremees, siis ei too keegi sulle raha niisama koju kätte vaid sa pead selle raha ise leidma ning leiad sa selle oma toodet müües. Selleks pead sa müüma igal võimalikul hetkel. See eeldab aktiivsust ja süsteemsust. Kuna sellest sõltub sinu enda heaolu, siis ära hoia ennast tagasi. Kasuta ära kõikvõimalikud müügikanalid, et tagada omale pidev sissetulek.

Lisaks aktiivsusele pead tagama ka usaldusväärsuse oma tootele.

Isegi kui sul on olemas koduleht, mis on täis erinevaid funktsioone ja müüb peaaegu et ise, siis ikkagi pead sa olema ka ise kogu aeg olemas. Sa pead olema pidevas kontaktis oma potentsiaalsete klientidega ning vastama nende küsimustele ehk nö hoidma neil kätt pulsil.

Siinkohal toon näite ühest hiljutisest kogemusest ühe ettevõtte kodulehte külastades. Otsisin, nagu ikka, Google´i abil vajalikku infot ning sattusin ühe ettevõtte kodulehele. Neil ei olnud seal lehel väga detailset infot toodete kohta, hinnast rääkimata. Küll aga oli seal vastav vorm, mida soovitati täita kui on lisaküsimusi. Hea küll, võtsin vaevaks ja täitsin selle vormi ära ning saatsin oma küsimuse teele. Mulle tuli epostile kenasti ka automaatvastus, et hiljemalt 2 päeva jooksul vastatakse mu küsimusele. Nüüd on möödas juba mitu nädalat, aga mingit vastust ei ole. Loomulikult leidsin ma netist teise analoogse toote pakkuja, kelle käest sain ma kohe vajaliku info ning minu jaoks on see esimene ettevõte juba unustatud teema.

Selle näite tõin ma selleks, et sa saaksid aru, et niimoodi ei tohi sina kindlasti teha. Kui sa lubad klientidele midagi, siis pead seda lubadust pidama. Aga kõige olulisem on see, et kui keegi juba tunneb huvi sinu toote vastu, siis pead sa tegema kõik selleks, et sellest kontaktist sünniks müügitehing. Kui sa jätad oma potentsiaalse kliendi tähelepanuta, siis tema jaoks on see negatiivne kogemus. Ja kui ta jagab seda negatiivset kogemust oma tuttavatega, siis võid sa kaotada veel nii mõnegi potentsiaalse kliendi. Eesti on liiga väike selleks, et kasvõi ühtki võimalikku klienti jätta tähelepanuta. Seepärast on väga oluline oma tegevuses keskenduda igale inimesele, kes sinu toote vastu huvi üles näitab. Kui sa vastad kõikidele küsimustele, jagad infot oma toote kohta ja pead kinni antud lubadustest, siis suurendab see sinu usaldusväärsust märkimisväärselt. Mida usaldusväärsemana tundub sinu ettevõtmine, seda suurem on tõenäosus, et kliendid sinult midagi ostavad. Ja seda sul just vaja ongi.

Müügikanalid

Koduleht

Esimene ja kõige lihtsam vahend sinu toodete müümiseks on sinu toote koduleht. See on oluline just seetõttu, et see on sinu leht, mistõttu võid sinna panna oma toote kohta just täpselt nii palju informatsiooni kui vaja. Kuna selle eest lisaraha ei pea maksma, siis pane lehele välja kogu info. Sealjuures ära tee selliseid vigu kui teised! Üks suurimaid vigu, mida ettevõtted teevad, on see, et nad ei pane oma toodete juurde hinda. Hinnapäring tuleb saata kas e-postiga või peab selleks lausa helistama. Tänapäeval on inimestel reeglina väga kiire ja teine oluline asi on see, et inimesed tahavad saada vajaliku info kohe. Kui sul pole toote hinda oma lehel, siis juba klikib sinu potentsiaalne klient järgmisele lehele ja kui kuskilt jääb talle silma sobiv hind, siis teebki ta oma ostuotsuse. Sinu hind võis olla kliendile isegi soodsam, aga tema ju ei võinud seda teada. Seega esimene asi – pane toote hinnad oma kodulehele välja. Kui potentsiaalne klient jõuab sinu lehele ja hind talle sobib, siis ei lahku ta sinu lehelt vaid võib su toote kohe ära osta.

Kui sul on rohkem tooteid, mida saaks internetis müüa, siis võid isegi mõelda oma e-poe loomise peale. Aga ka seal peaksid olema hinnad väljas. Ma olen ise näinud mitmeid e-poode, kus avalikult hindasid näha ei ole. Selleks, et hinda näha, pead registreerima ennast kasutajaks ja sisse logima.

Mina isiklikult sellist asja ei poolda ja ei hakka ennast seepärast mingil tundmatul ja küsitava väärtusega lehel kasutajaks registreerima. Ja ma olen üsna kindel, et selliseid inimesi on teisigi.

Kasuta oma kodulehel ka kliendisoovitusi. Kui sa oled leidnud mõne kliendi, kes on sinu toodet ostnud, siis palu tal anda hinnang sinu tootele. Ühtlasi küsi temalt, kas ta lubab seda arvamust kasutada sinu toote kodulehel. Rahulolevad kliendid tavaliselt ei keela oma arvamuse avaldamist. Küll aga on see sinu jaoks väga oluline, sest potentsiaalsed kliendid, kes käivad sinu lehel ning alles juurdlevad selle üle, kas osta või mitte, siis neile tagab positiivsete kliendiarvamuste lugemine teatava kindlustunde ning nad on julgemad ostu sooritama.

Lehekuulutused

Ma küll juba mainisin reklaami peatükis, et internetiväljaannete reakuulutused on hea reklaamikanal, aga samaoodi on see ka hea müügikanal. Kui sinu kuulutused ilmuvad mingis lehes pidevalt, siis inimesed, kes neid kuulutusi loevad, juba teavad sinu olemasolust. Kui neil peaks tekkima ühel hetkel ostusoov, siis neile meenub,et vaat seal lehes ma nägin, et müüdi.. Ja kui ta uuesti sinna lehele läheb ning leiabki sinu kuulutuse sealt, siis oled sa oma eesmärgi täitnud. Kuivõrd need kuulutused saab tasuta lisada, siis kasuta seda võimalust. Kui sealtkaudu ei tule müüki nädala või kahe nädala jooksul, siis ikkagi jätka sellega. Nagu ma juba mainisin, siis inimesed harjuvad sinu kuulutusega ning neil tekib seda korduvalt lugedes teatud alateadlik usaldusväärsus ning ühel hetkel võib see viia müügitehinguni.

Oksjonid

Eestis kõige usaldusväärsem oksjonikeskkond on osta.ee. See on samuti koht, kus sa võid oma toodet pakkuda. Seal pakutakse seinast-seina tooteid, seega kindlasti leiad sealt sobiva rubriigi ka oma tootele. Selles keskkonnas ei ole sul mingeid suuri kulutusi, sest komisjonitasu toote müügist pead maksma alles siis, kui su kaup on müüdud. Kuna sa saad ise määrata oma kauba hinna ja piirhinna (alla mille sa pole nõus müüma), siis ei ole sul ka erilisi riske. Küll aga on sul täiendav võimalus oma müüki suurendada.

Poed

Loomulikult ei toimu kogu elu internetis. On olemas täiesti reaalne elu ja inimesed ja müügikohad. Kõige levinumad müügikohad on muidugi poed. Nüüd sõltub kõik sinu tootest, kas ja millisesse poodi sa võiksid seda pakkuda. Suurtes poodides suurel turul eeldatakse suurt ja stabiilset kogust suhteliselt madala hinnaga. Väikepoodides või siis nishitoodete poodides ei ole kogus nii määrav ning sul võib olla võimalus kergemini jutule saada. Väikepoodide omanikud on sisuliselt ka ise väike-ettevõtjad, seega nendega on reeglina lihtsam suhelda.

Laadad ja üritused

Eestis korraldatakse järjest enam kõikvõimalikke laatasid ja üritusi, kus käib ka aktiivne kauplemine. Kui sul on toode, mida kannataks sellisel moel müüa, siis pead vaid jälgima kuupäevi, kus ja millal midagi korraldatakse ning siis juba uurima täpsemaid tingimusi korraldajalt. Täpsemate tingimuste all mõtlen seda, et kas ja kui palju see sulle maksma läheb, kas sul peab olema oma müügilaud jms. Sellest kõigest sõltub, kui kulukaks läheb sulle sellisel üritusel osalemine ning arvestades välja, kui palju sa võiksid seal raha teenida, saadki otsustada, kas osaleda või mitte. Muidugi meie kliimat arvestades toimuvad sellised üritused enamasti kevadest sügiseni ehk siis maksimaalselt pool aastat.

Kaasturundus

Üks hea variant on proovida ka kaasturundust. Kui sinu toode on näiteks lisavahend või täiendus mingile teisele tootele, siis on sul hea võimalus kokku leppida teise toote müüjaga ja pakkuda võimalust koostööks. Sel moel saad pakkuda koostööpartnerile protsenti iga sinu tooteeest, mille ta müüb. Sellisel juhul ei pea sa muretsema reklaami eest ja kandma sellega seoses täiendavaid kulutusi. Näiteks kui sul on eksklusiivsed veiniavajad, siis on sul väga hea võimalus teha koostööd mõne veinimüüjaga. Tema teenib lisaks veinist saadavale tulule pisut juurde ka sinu avajate müügist. Sina aga maksad kokkulepitud optimaalse summa vahendustasuks ning ei pea tegema asjatuid kulusid reklaamile.